Thursday, July 29, 2010

Lampu-lampu Jalan di Tapak Permainan Kanak-Kanak dan Persekitarannya

Warga KRT telah memajukan permohonan untuk memasang lampu-lampu jalan bagi menerangi:
a. Persekitaran Taman Permainan Kanak-Kanak dan Tangki Air.
b. Laluan Susur Belakang Jalan Cengal 25.
c. Laluan Susur Jalan Cengal 26.
d. Laluan Susur Jalan Cengal 28.

Kedudukan lampu-lampu jalan berhampiran dari kawasan terlibat tidak dapat menerangi kawasan-kawasan tersebut. Pemandangan Taman Permainan, susur Jalan cenggal 25, 26 dan 28 tanpa lampu jalan di waktu malam.

Warga KRT memajukan permohonan ini berdasarkan perkara dan alasan berikut:
a. Padang Taman Permainan sering digunakan untuk acara perjumpaan dan keramaian penduduk.
b. Kedudukan taman ini di atas bukit dan gelap di waktu malam sering digunakan oleh pasangan-pasangan remaja Islam yang bukan muhrim datang berkhalwat di waktu malam terutama di hujung minggu. Teguran dan serbuan kerap dilakukan oleh penduduk apabila terserempak dengan mereka tetapi tindakan ini tidak mengurangkan kehadiran mereka. Kegelapan yang menyelubungi kawasan ini diwaktu malam memang agak terlindung dan menjurus untuk membuat maksiat.
c. Tangki air berada bersebelahan dengan taman permainan ini berpagar tetapi pagarnya sering dipotong bagi membolehkan pasangan-pasangan tersebut melakukan maksiat seperti berzina. Kondom-kondom yang telah digunakan sering ditemui dipersekitaraan di bawah Tangki Air tersebut.
d. Keselamatan tangki air ini juga perlu diambil perhatian. Sabotage seperti tindakan meracun boleh berlaku dan akibatnya kehidupan ribuan penduduk dipersekitarannya terjejas. Walaupun perkara ini belum pernah berlaku tapi kecurigaan terhadapnya perlu ada dan kebarangkalian boleh berlaku.
e. Susur laluan belakang Jalan Cengal 25 agak gelap di waktu malam dan sering digunakan oleh pasangan bukan muhrim berkhalwat dan menjadi laluan penjenayah melepaskan diri ke Kg Panchor.
f. Susur laluan Jalan Cengal 26 dan 28 juga agak gelap di waktu malam dan amat merbahaya kepada kenderaan dan pejalan kaki yang melaluinya.

En Rusman Sulaiman, AJK Jalan Cengal 28 ditugaskan sebagai penyelaras masalah ini. Keseluruhan warga taman tidak mahu bersubahat dalam kejadian maksiat yang sering berlaku di kawasan tersebut dan diharap pihak berwajib juga bersependapat dengan kami dengan membantu mengurangkan kemaksiatan itu dengan memasang lampu-lampu dipersekirannya.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih terhadap maklumat dan cadangan anda. Sebarang tindakan akan dimaklumkan secepat mungkin.