Thursday, May 20, 2010

Masalah Memperlahankan Kenderaaan di Taman Ampangan Fasa 3

Warga Taman Ampangan Fasa 3 menyuarakan kebimbangan mengenai kekerapan kenderaan dipandu laju di dalam Taman Ampangan Fasa 3. Permohonan telah dimajukan ke Pihak berkuasa membina beberapa buah bonggol jalan di Taman Ampangan Fasa 3. Kedudukan bonggol-bonggol jalan sedia ada tidak menyeluruh dan tidak mampu mengekang keselamatan penduduk dan pengguna jalan raya yang lain.
2. Keseluruhan bonggol-bonggol yang perlu dibina adalah sebanyak 15 buah. Pecahan kedudukan bonggol seperti berikut:
a. Persiaran Cenggal 1 – 3 buah.
b. Jalan Cengal 21 – 1 buah (bersebelahan Padang Permainan).
c. Jalan Cengal 25 – 5 buah.
d. Jalan Cengal 25/2 – 2 buah.
e. Jalan Cengal 26 – 1 buah.
f. Susur Jalan Cengal 26 – 2 buah (bersebelahan Tangki Air).
g. Jalan Cengal 28 – 1 buah.

Pembinaan jambatan melintasi Lebuhraya LEKAS sudah siap dan dibuka kepada lalulintas. Beberapa batang jalan di taman ini terutama Persiaran Cenggal 1 dan sebahagian Jalan Cenggal 25 telah menjadi jalan utama kepada beberapa buah taman perumahan lain seperti Taman Bukit Margosa dan Taman Jemelang Indah. Laluan ini juga boleh digunakan untuk susur keluar ke Kampung Pancor dan Sek Keb Pancor serta Sek Men Keb Pancor.

Warga Taman memohon pembinaan bonggol-bonggol tersebut atas alasan berikut:
a. Kadar lalulintas telah bertambah setelah jambatan melintasi Lebuhraya LEKAS siap dan dibuka kepada lalulintas pada 19 Apr 10. Jambatan ini juga merupakan laluan utama ke Taman Ampangan Fasa 3, Taman Bukit Margosa dan Taman Jemelang Indah serta susur ke Kg Panchor.
b. Kebarangkalian untuk berlaku kemalangan agak tinggi semasa penduduk Taman terutama ketika hendak mengeluarkan kenderaan dari rumah kerana kebanyakan jalan dalam taman perumahan agak sempit dan kenderaan di jalan raya bergerak laju semasa menuruni bukit yang curam. Pada awal pembukaan jambatan ini telah berlaku kemalangan kecil antara sebuah kereta dengan sebuah motorsikal. Walaupun ia dapat diselesaikan dengan baik tapi jika tidak ada tindakan segera dilakukan, kemalangan yang melibatkan nyawa mudah berlaku. Analisis hazard mendapati kemalangan jalan raya melibatkan nyawa adalah tertinggi dan memerlukan tindakan segera.
c. Kedudukan taman ini di atas bukit dan mempunyai jalan yang bercerun. Ini menyebabkan kenderaan menuruni bukit bergerak laju. Kemalangan jalan raya boleh berlaku terutama terhadap kanak-kanak yang berbasikal ke sekolah.
d. Kedudukan taman - taman permainan kanak-kanak dipertengahan Persiaran Cenggal 1 dan Jalan Cenggal 21 boleh mengundang kemalangan kepada kanak-kanak yang bermain dipersekitarannya terutama diwaktu petang semasa kebanyakan dari ibu bapa mereka pulang dari pejabat. Jika pemandu-pemandu ini gagal memperlahankan kenderaan semasa melalui kawasan ini, pastinya ia mengundang kearah kemalanga jiwa.
e. Kehadiran samseng jalanan mat rempit dari taman-taman berhampiran yang menggunakan curam jalan untuk berlumba terutama di waktu kerja dan hujung minggu boleh mengundang kecelakaan dan mengganggu ketenteraman penduduk.

Sekiranya peruntukan menjadi penghalang atas pembangunan ini, kami berharap keutamaan pembinaan bonggol-bonggol ini dilakukan di Persiaran Cenggal 1 dan Jalan Cenggal 25 kerana ia menjadi jalan utama untuk Taman-taman perumahan yang berhampiran.

En Fauzy, AJK Persiaran Cengal 1 dilantik sebagai penyelaras mengenai masalah ini.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih terhadap maklumat dan cadangan anda. Sebarang tindakan akan dimaklumkan secepat mungkin.