Thursday, July 29, 2010

Memperbaiki Lubang Alur Air dan Parit Di Jalan Cengal 25

Masalah kerosakan penutup lubang salur air dan longkang telah menghantui Warga keseluruhannya. Mereka berharap masalah tersebut dapat diperbaiki segera. Mereka mencadangkan pihak berkuasa membuat penghalang di atas parit dan lubang tersebut Jalan Cengal 25, di Taman Ampangan Fasa 3.

Hazard dan bahaya kemalangan terjatuh ke dalam lubang air yang dalam ini boleh membawa maut amat tinggi kerana laluan bersebelahannya kerap digunakan oleh warga Taman menuju ke sekolah atau ke Kg Panchor. Penutup lubang salur air tersebut yang sama paras dengan tanah telah kecurian dan mendedahkan bahaya kepada murid-murid dan warga yang menggunakan laluan ini. Begitu juga dengan longkang di sebelahnya tidak bertutup dan apabila hari hujan, air dari jalan raya akan mengalir laju ke longkang tersebut. Ini amat merbahaya kepada pejalan kaki atau penonggang motorsikal yang berkemungkinan boleh di bawa air terus ke longkang tersebut. Apabila telah termasuk dalam longkang itu, mangsa akan dihanyutkan terus ke dalam lubang air yg dalamnya lebih kurang 15 meter dan harapan mangsa untuk selamat amat tipis.

AJK KRT dan warga Taman mencadangkan agar kedua-dua tebing lubang air tersebut ditinggikan ke paras pinggang dan ditutup manakala longkang tersebut didirikan penghalang atau ditutup terus. Hazard lubang air dan longkang di Jalan Cengal 25 seperti di Kembaran A.

Buat masa ini, pemaju perumahan Era Baru sedang melaksanakan pembinaan projek rumah teres baru di bahagian utara Jalan Cengal 25 ini. Longkang di Jalan Cenggal 25 juga telah tertimbus oleh tanah yang dikorek semasa pembinaan dan ini telah mencetekkan longkang tersebut. Laluan air ini perlu dikorek semula bagi mengelakkan air melimpah ketika hujan lebat.

Surat permohonan telah dimajukan ke MPS dan sehingga kini belum mendapat sebarang jawapan lagi mengenainya. Kami memohon agar mendapat pertimbangan pihak berkuasa sewajarnya bagi mempercepatkan pembaikan kerosakan itu dengan kadar segera. Ini untuk menjamin keselamatan dan mengurangkan kebarangkalian berlaku kemalangan terhadap warga Taman Ampangan Fasa 3. En Abu Zarim, AJK Jalan Cengal 25 dilantik sebagai penyelaras mengenai masalah ini.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih terhadap maklumat dan cadangan anda. Sebarang tindakan akan dimaklumkan secepat mungkin.